jtiblog

A Jogtudományi Intézet blogoldala

Kedvezményes hátrány: a kisebbségek parlamenti képviseletéről - A Bakirdzi és E.C. Magyarország elleni ügye és következményei

2022. december 01. 9:57
Unger Anna
egyetemi adjunktus, ELTE TÁTK Emberi Jogi és Politikatudományi Tanszék
Kedvezményes hátrány: a kisebbségek parlamenti képviseletéről - A Bakirdzi és E.C. Magyarország elleni ügye és következményei

Az Emberi Jogok Európai Bírósága november 11-én tette közzé döntését egy 8 éve indított ügyben, mely a magyar parlamenti választási rendszernek a nemzeti kisebbségek parlamenti képviseletére vonatkozó szabályozását az EJENY 1. kiegészítő jegyzőkönyvének 3. cikkével, a szabad választások elvével ellentétesnek ítélte (Bakirdzi és E.C. Magyarország elleni ügye). A kérelmezők a 2011-es választási törvény kisebbségi választójogi részét három pontban tartották jogsértőnek: a szavazat titkossága, a valódi választás, valamint a kisebbségi képviselethez kapcsolódó kedvezményes kvóta kérdéseiben. A bíróság ítéletében mindhárom kérdésben a kérelmezőknek adott igazat, és kártérítés megfizetésére ítélte a magyar államot. Az alábbi elemzés célja nem elsősorban az ítélet részletes ismertetése, hanem a jogellenes helyzet, illetve az ítéletből eredő teendők áttekintése.

Analysis of governmental proposals for changes to the Polish electoral law in the field of voter records – the impact of the Covid-19 pandemic

2022. november 14. 10:41
Paweł Daroszewski
joghallgató, Jagelló Egyetem, Krakkó, Lengyelország
Analysis of governmental proposals for changes to the Polish electoral law in the field of voter records – the impact of the Covid-19 pandemic

On October 19 this year, a draft act to amend the Electoral Code and certain other acts with the number UD457, submitted by the Minister of Digital Affairs, appeared in the list of legislative works of the government. The most important change to be introduced by the bill under discussion is the establishment of the Central Register of Voters. On the basis of the currently binding Electoral Code, Poland has a decentralized voter registration system. Currently, each municipality is obliged (Article 18 § 11 of the Electoral Code) to keep a register of voters, which includes persons entitled to vote permanently residing in a municipality, and to draw up the electoral roll before each election (Article 26 § 10 of the Electoral Code), which contains a list of persons entitled to vote in voting circuit within the municipality. One of the reasons for the fiasco of correspondence voting in the presidential elections in Poland ordered on May 10, 2020 was the failure to submit the election lists to the Polish Post Office, which, according to the Act of April 6, 2020, was to be responsible for organizing the voting. The current voter registration system will be completely changed if the draft act presented by the government enters into force.

How to resist political pressure against a constitutional court? – report on an eventful week of the WCCJ in Indonesia

2022. november 04. 11:11
Szabó Zsolt
habilitált egyetemi docens, KRE Állam-és Jogtudományi Kar
How to resist political pressure against a constitutional court? – report on an eventful week of the WCCJ in Indonesia

Just about one month before the G20 summit, another important global event took place silently in Bali: the World Conference on Constitutional Justice (WCCJ) met for the fifth time between 4-7 October on the Island of Gods. As probably known by the readers, the WCCJ, together with the Venice Commission and ten regional groups of constitutional courts, is one of the most important formats of global constitutional dialogue between constitutional judges. Operating since 2009, it unites today 119 constitutional courts and equivalent institutions from all continents. Notable outsiders are – for various reasons – the UK, the USA China, and since 5th October, Russia, who terminated its membership on the opening day of the congress. According to its statute, the WCCJ is committed to promote “constitutional justice – namely constitutional review including human rights case-law – as a key element for democracy, the protection of human rights and the rule of law.” A solemn, all-in-one declaration that no civilized human being can reject. 

Do We Need a Neutral State in the Election Campaign?

2022. október 27. 13:19
Sevaracz Luca
PhD hallgató, SZTE Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola
Do We Need a Neutral State in the Election Campaign?

Since the outbreak of the COVID-19 pandemic, all four countries (Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia) of the so-called Visegrád Group (also known as Visegrád Four or simply V4) have held their elections. In the following, I shall shortly introduce the postponed Polish presidential elections and the Czech and Hungarian parliamentary elections in the spirit of neutrality of public authorities in the election campaign. Moreover, the Slovakian parliamentary elections held shortly before the rising of the global pandemic will be also mentioned.

The Visegrád Group and Covid-induced election postponement: A slight sacrifice for safety?

2022. október 13. 9:52
Gál Kristóf
joghallgató, ELTE ÁJK
The Visegrád Group and Covid-induced election postponement: A slight sacrifice for safety?

Covid-19’s effect on individuals’ fundamental rights cannot simply be overstated.  This also concerns one of the most influential rights a citizen has and that is the right to vote. At the beginning of the pandemic, it was unclear to us as to how the incumbent crisis managing governments will undertake the task of organizing elections (thus potentially getting re-elected), as limiting the epidemiological risk was at the forefront of all governmental agendas around the world. It sure was a dilemma as nationwide one-day elections are substantial social events, and personal contact can hardly be eliminated, this results in the virus spreading faster than prior the elections, but on the other hand political power under the law is neither unlimited in time nor in substance, therefore democratic societies hold elections at predetermined intervals prescribed by law. Hungarian lawyer, political scientist and former president of the Constitutional Court Mihály Bihari holds that: "The people have sovereignty because the source of all state power is the electorate."(pp 2.) This obligation to hold elections resulted in occasions in which the external circumstances either did not allow for the vote to go ahead, thus it had to be postponed, or held amid the pandemic. International Idea Institute provides a wide range of statistics about Covid-19 and election postponement, their work serves as a cornerstone for this blogpost.

Hungarian roundtable on the impact of Covid19 on the electoral framework

2022. október 12. 7:53
Szentgáli-Tóth Boldizsár
tudományos főmunkatárs, TK JTI
Hungarian roundtable on the impact of Covid19 on the electoral framework

On 23 June 2022, as part of the research project IVF 22120065. funded by the International Visegrad Fund, aiming to analyse the impact of the global pandemic on the V4 countries’ electoral framework, a policy roundtable was held in a hybrid format to discuss the Hungarian experience on this matter. Four speakers were invited to the roundtable: Dániel Döbrentey, the Project Leader of the Hungarian Civil Liberties Union; János Mécs, Project Leader of the Association of European Election Officers; Attila Nagy, the president of the Hungarian National Electoral Office; and Emese Szilágyi, the Electoral Observer of the OSCE ODIHR Election Observation Mission to Hungary 2022. The panellists raised a number of paramount issues concerning the latest electoral development in Hungary and its link with the public health concerns, and this was followed by the comments of the audience, which included also the questions of the colleagues joining online from the Jagiellonian University of Cracow. The organisers aimed to foster an interdisciplinary legal discourse amongst the representatives of various interested actors; this was the leading consideration when the invited speakers were selected from the National Electoral Office, from a Hungarian NGO, from an international electoral network and from an international electoral observer mission. The roundtable was moderated by Boldizsár Szentgáli-Tóth, the senior research fellow of the Centre for Social Sciences, Institute for Legal Studies.

Fenntartható környezethez való jogunk és az óceánok kapcsán a jövőnkért érzett felelősség

2022. augusztus 25. 9:32
Kecskés Gábor
tudományos munkatárs, TK JTI
Fenntartható környezethez való jogunk és az óceánok kapcsán a jövőnkért érzett felelősség

2022 júliusában az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Közgyűlése egy hét leforgása alatt két nagy jelentőségű, a környezetvédelemhez és éghajlatváltozás elleni küzdelemhez szorosan kapcsolódó határozatot fogadott el. Ugyan a határozatok jogilag nem kötelezőek az államok számára, de mégis azt kell mondanunk, hogy jelentőségük minden bizonnyal túlnő az eddigi, hasonló tárgyú dokumentumok eddig tapasztalt hatásain. Először történt meg ugyanis, hogy a globális, 193 államot magában foglaló nemzetközi szervezet plenáris döntéshozó testülete, az ENSZ Közgyűlése állást foglalt a tiszta, egészséges és fenntartható környezethez való jog mint emberi jog elismerése mellett. Eme jog elismerése ugyanis még sajnálatosan sok államban régóta várat magára.

Visszatérés a sosemvolthoz – további széljegyzetek a főispánság és a vármegye intézményéhez

2022. augusztus 22. 8:24
Timár Balázs
tudományos segédmunkatárs, TK JTI
Visszatérés a sosemvolthoz – további széljegyzetek a főispánság és a vármegye intézményéhez

Az elmúlt évtized jogalkotásában számos alkalommal érhettük tetten azt a historizáló törekvést, melynek indoka valamennyi esetben az államszocializmus által fejlődésében megtört magyar alkotmányos berendezkedés restaurációja volt. Túl azon, hogy az államfejlődés lineáris felfogása mennyiben meghaladott, minden komolyabb alkalommal csak a keretet sikerült visszahozni, a tartalom pedig elmaradt. Érdemes akár az eljárásjogi reformra gondolni, melynek nyomán az 1911. évi perrendtartás egyes intézményeit sikerült kilúgozva visszahozni, vagy a legfrissebb változásokra, a főispánokra, ill. a vármegyékre. S ha már a tartalom nélküli forma felmerül, szükséges felidézni, hogy milyen veszélyekkel jár, ha a tartalom forma nélkül várja a maga kereteit – az ún. konzervatív felfogás jegyében.

Kriptovaluták és Covid – mit tanulhatunk (ha tanulhatunk) szabályozási szempontból egy kriptopiaci hullámzásból

2022. augusztus 19. 15:41
Rácz Lilla
tudományos segédmunkatárs, TK JTI
Kriptovaluták és Covid – mit tanulhatunk (ha tanulhatunk) szabályozási szempontból egy kriptopiaci hullámzásból

Amikor az Egészségügyi Világszervezet 2020. március 11-én több kontinensre kiterjedő világjárványnak, vagyis pandémiának minősítette a COVID-19 koronavírus fertőzést, még nem lehetett előre látni, hogy pontosan mekkora volumenű egészségügyi, társadalmi és gazdasági kihívások elé néznek a világ országai. Több mint két évvel a járvány kitörése után gazdasági szempontból megállapítható: a koronavírus járvány az elmúlt évszázad legnagyobb világgazdasági krízisét okozta. A világszintű határlezárások keltette nyomasztó bezárkózás és frusztráció, a megroppanó iparágak és a zuhanó tőzsdék ihlette borús előrejelzésekkel terhes horizonton azonban volt egy szektor, amely mintha immunis lett volna a megtorpanó világgazdasággal együtt járó bizonytalanság ellen. A koronavírus járvány alatt a kriptovaluták piaca, minden korábbi saját csúcsát megdöntve, valósággal szárnyalt. A spekulánsok meséibe illő felfutást azonban hamarosan egy még nagyobb kiábrándulás követte, és ha válságról nem is beszélhetünk, de a kriptopiac jelenleg az egyik legsötétebb időszakát éli.

Report from the roundtable on the impact of COVID-19 on Czech elections and electoral law

2022. augusztus 15. 8:25
Gor Vartazaryan
joghallgató, Károly Egyetem, Prága, Csehország
Report from the roundtable on the impact of COVID-19 on Czech elections and electoral law

As part of the international research project funded by the International Visegrad Fund, an English-language roundtable on hybrid format from the impact of COVID-19 pandemic on Czech elections and electoral law. was organized on 29 June 2022 by doctor Jan Grinc and associate professor Marek Antoš at Charles University, Faculty of Law, Prague. Experts in the field of constitutional law such as prof. Jan Wintr, associate professor Jan Kudrna, doctor Ondřej Preuss attended the roundtable as well as the Director of the Department of Elections at the Ministry of the Interior Tomáš Jírovec, who presented insight from the Department of Elections and other experts.

Report on Policy Roundtable: “Crises and democracy: the long-term impacts of COVID-19 on V4 countries’ electoral systems”

2022. augusztus 05. 9:43
Paulina Jablonska
joghallgató, Jagelló Egyetem, Krakkó, Lengyelország
Report on Policy Roundtable: “Crises and democracy: the long-term impacts of COVID-19 on V4 countries’ electoral systems”

On 30 June 2022, at the Jagiellonian University Centre for Interdisciplinary Constitutional Studies, a roundtable discussion on “Crises and democracy: the long-term impacts of COVID-19 on V4 countries’ electoral systems” was held on a hybrid format, online participants joined via Webex. It was organised as a Polish Policy Roundtable within the Visegrad research project. The seminar was dedicated to the 2020 presidential elections in Poland and their implications for assessing the integrity of the electoral process and the state of democracy. In the opening remarks, Professor Monika Florczak-Wątor, Head of the Centre for Interdisciplinary Constitutional Studies, welcomed all participants on behalf of the seminar organisers. Then Boldizsár Szentgáli-Tóth, PhD, the principal investigator of the aforementioned project, presented the main idea of the research project and the policy roundtables on Covid and elections.

Report from the Slovak Roundtable on Constitutional Limits to the Right to Vote under the Impact of the Covid-19 Pandemic

2022. július 25. 9:08
Dominika Kuchárová
joghallgató, filozófia szakos hallgató, University of Trnava (Nagyszombati Egyetem), Szlovákia
Report from the Slovak Roundtable on Constitutional Limits to the Right to Vote under the Impact of the Covid-19 Pandemic

On June 30, 2022, we held an online Roundtable on the impact of the pandemic on the right to vote in Slovakia. During the meeting, many interesting ideas were expressed, in which the participants focused on the elections taking place in Slovakia during the pandemic. The importance and originality of this meeting is due to the uniqueness of the topic, which has affected and will continue to affect Slovakia. Fortunately, Slovakia has only experienced by-elections to local government bodies. However, these have brought restrictions on the right to vote. The right to vote is regulated in detail and systematically at the statutory level, namely in Act No. 180/2014 Coll. on the conditions for exercising the right to vote and Act No. 181/2014 Coll. on the election campaign. In order to avoid the same situation in the next elections, the legislators came up with a solution to create a law on the special way of voting, and thus, on 10 May 2022, the Government Bill No. 185/2022 Coll. was adopted.

Információszabadság és covid Magyarországon

2022. július 01. 9:07
Bán-Forgács Nóra
tudományos segédmunkatárs, TK JTI
Információszabadság és covid Magyarországon

A koronavírus világjárvány az emberi jogok egyetemes rendszerét világszerte megtépázta. Kötelező korlátozó intézkedések sokaságát szenvedték el polgárok milliói. Az alapjog-korlátozással összefüggésben rendszeresen felmerült az alkotmányjog „mérlegelési elve”, tehát annak meghatározási igénye, hogy a közjog nyelvén kifejezzük, hogy adott (alapjog)- korlátozás szükséges és arányos-e a XXI. század eddigi legnagyobb humánjárványa idején.

Főispán, vármegye, demokrácia: egy fogalomzavar margójára

2022. június 30. 15:09
Sallai Balázs
doktorandusz, DE Marton Géza Állam-és Jogtudományi Doktori Iskola
Főispán, vármegye, demokrácia: egy fogalomzavar margójára

Az elmúlt napokban alighanem mindenki hallott arról a két új módosításról, amelyek nyomán a jelenleg hatályos magyar közigazgatási rendszerbe visszakerülni látszik a főispán, illetve a vármegye elnevezés. A sajtó fokozott érdeklődésének eredményeként – nem meglepő módon – az irományok közzétételétől kezdve ma már tízmillió jogtörténészt foglalkoztat a kérdés, s e közéleti diskurzusból adódóan sok fals információ jelent meg, főként a főispán intézményével kapcsolatban. A jelen írás a maga szerény módján röviden és érthetően próbálja meg felvázolni az említett módosításokkal kapcsolatos jogi-szakmai hátteret és politikai ideológiáktól mentesen rávilágítani néhány – pro és kontra talán kevésbé figyelembe vett – kérdésre, problémára.

Hogy áll Magyarország a hontalanság felszámolásával? - Eljárásjogi akadályok a védelembe vétel előtt

2022. június 29. 8:09
Szabó Attila
doktorandusz, SZTE Állam- és Jogtudományi Kar Doktori Iskolája
Hogy áll Magyarország a hontalanság felszámolásával? - Eljárásjogi akadályok a védelembe vétel előtt

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága 2014-ben meghirdette azt a 10 éves programot, melynek célja 2024-re hontalanság felszámolása a világban. Az idealista terv megvalósulása elmarad, és bár ebben Magyarországnak nincs jelentős szerepe, érdemes áttekinteni, mi történt ebben a periódusban a hazai hontalansági eljárással.

Címkefelhő

alapjogok európai bíróság európai bizottság tagállami mozgástér ttip európai parlament belső piac fogyasztóvédelem tisztességtelen szerződési feltétel jogállamiság diszkrimináció alkotmánybíróság európai központi bank gazdasági és monetáris unió versenyjog kúria állami támogatás demokrácia uniós értékek jogegységi határozat előzetes döntéshozatali eljárás euró nemzeti érdek közös kereskedelempolitika eu alapjogi charta arányosság elve brexit szociális jog irányelvek átültetése european convention of human rights kásler-ítélet fizetésképtelenségi rendelet választás eusz 7. cikke oroszország európai bizottság elnöke human trafficking egységes piac adatvédelem human rights környezetvédelem ultra vires aktus bevándorlás fenntartható fejlődés német alkotmánybíróság btk közös kül- és biztonságpolitika ceta trump wto nafta közigazgatás russia tpp migráció nemzeti bíróságok fundamental rights menekültkérdés ukraine crisis bankunió strasbourgi bíróság panpsychism szolidaritás polgári kezdeményezés magyarország personhood kötelezettségszegési eljárás szankció syngamy eu sanctions energiapolitika environment compliance devizakölcsön ecthr európai integráció civil törvény alkotmányjog prison conditions ukrán válság fővárosi közgyűlés európai parlamenti választások fogyatékosok jogai surrogacy kiotói jegyzőkönyv national courts internet verseny szabadsága magyar helsinki bizottság ebh államcsőd közbeszerzés felsőoktatás normakontroll adójog consumer protection platformtársadalom halálbüntetés vesztegetés szülő nők helyzete likviditás külkapcsolatok állampolgárság lex ceu eljárási alkotmányosság versenyképesség európai politikai pártok; single market adókövetelés hálapénz peschka menekült hatáskörmegosztás european court of human rights nemzetközi magánjog közjogtudomány adózás pártfinanszírozás retaliation adatmegőrzési irányelv fizetésképtelenségi eljárás schuman-nyilatkozat jogelmélet fal dajkaterhesség környezetvédelmi politika családi jog zaklatás gmo-szabályozás gmo-mentesség központi bankok európai rendszere európai politikai közösség hungary közerkölcs sokszínű európa alapító atyák vallásszabadság dublin iii egyesült királyság áruk szabad áramlása öröklési jog szegregáció beruházásvédelem european neighbourhood policy hatáskör-átruházás politikai pártok european court of justice kisebbségek juncker bizottság első alkotmánykiegészítés 1951-es genfi egyezmény egészségvédelem uniós polgárság irányelvek szabályozáshoz való jog elsőbbség elve kohéziós politika sokféleség energiahatékonysági irányelv obamacare strasbourgi esetjog tényleges életfogytiglan közigazgatási perrendtartás ártatlanság vélelme jog és irodalom erdély ukraine régió fizetésképtelenség; energiaunió születésszabályozás parlament európai bíróság elnöke új btk. általános közigazgatási rendtartás alapjogi charta legitimáció konferencia székelyföld autonomy of eu legal order jogharmonizáció; eurasian economic union hobby lobby véleménynyilvánítás szabadsága lenaerts törökország kikényszerítés law in literature uk report inviolability of eu legal order csődjog; dcfta büntetőjog média hatékony jogvédelem szabadságvesztés történelmi konfliktusok személyek szabad mozgása law as literature európai szomszédságpolitika mulhaupt european values többségi demokrácia; jogos védelem országgyűlés franciaország uniós válságkezelés európai jog szociális deficit lengyel alkotmánybíróság brit jelentés olaszország european central bank áldozatvédelem sajtószabadság németország lojális együttműködés európai tanács európai emberi jogi egyezmény letelepedés szabadsága lengyelország ingatlanadó-követelés article 7 teu népszavazás german constitutional court végrehajtás válság jogállamiság-védelmi mechanizmus excessive deficit nyilvános meghallgatás rule of law common commercial policy omt értékközösség egyesülési jog szíria uniós jog sérthetetlensége kiskereskedelmi különadó eu klímapolitika exclusionarism kommunikáció democracy európai unió alapjogi ügynoksége egyenlő bánásmód görögország muršić érdekközösség velencei bizottság lengyel alkotmánybíróság uniós jog autonómiája kvótakereskedelem protectionism datafication reklámadó emberi méltóság pénzügyi válság ügynökprobléma gazdasági szankciók civil jogállamiság infrastruktúrához való hozzáférés

Archívum