jtiblog

A Jogtudományi Intézet blogoldala

Az EP-mandátum visszavonásáról az EUB-nak kell döntenie

2025. május 06. 14:52
G. Szabó Dániel
Bakó Beáta
jogi előadó, Democracy Reporting International; posztdoktori kutató, Károly Egyetem Jogi Kar (Prága)

Törvénymódosítás alapján várhatóan lehetőség nyílik magyar Európai Parlamenti képviselők mandátumának visszavonására, ha a vagyonnyilatkozatban téves adatot szerepeltetnek. Itt amellett érvelünk, hogy az EP-képviselői jogállás – mint az EU demokratikus legitimációjának kiemelt forrása – uniós jogi kérdés, és így az Európai Unió Bíróságának erős kontrollt kell gyakorolnia a mandátum megszűnése esetén.

Április végén fogadta el az Országgyűlés azt a törvénymódosítást, amely lehetővé teszi a magyar Európai Parlamenti (EP) képviselők mandátumának visszavonását, ha szándékosan hamis információt közölnek a vagyonnyilatkozatukban. Ebben a blogposztban amellett érvelünk, hogy ilyen esetben erős EU-jogi kontroll szükséges, mivel az EP az EU demokratikus legitimációjának elsődleges forrása. Ez még inkább igaz a Magyarországhoz hasonló, a jogállam és a demokratikus folyamatok válságával küzdő országok esetében. Mivel az EP-mandátum visszavonása uniós jogi kérdés, a visszavonás jogszerűségét végső soron az Európai Unió Bíróságának (EUB), nem pedig a nemzeti bíróságoknak kell megítélnie.

Egyetlen EP-képviselő eltávolítása is érinti az EU demokratikus legitimációját

Az 1976-os Választási Okmány 13. cikk (3) bekezdése teszi lehetővé EP-képviselők mandátumának visszavonását, és a tagállamokban nem példátlan, hogy megválasztott képviselőt súlyos jogsértés miatt eltávolítsanak. Erre különböző – többnyire az alkotmánybíróságokra épülő – megoldások léteznek. Az Európai Parlament Kutatószolgálata is megjegyzi, hogy ezeknek az eljárásoknak meg kell felelniük az uniós jog szabályainak: az állampolgárság elvesztése például, ha a képviselő rendelkezik másik tagállam állampolgárságával, az EUMSZ 22. cikke alapján nem lehet ok a mandátum visszavonására.

Az EU demokratikus legitimációját jelentős részben a közvetlenül választott EP biztosítja, ezért bármely EP-képviselő eltávolítása az egész EU-t érinti. Az Unióban, amelynek „működése a képviseleti demokrácián alapul”, az EP az egyetlen közvetlenül választott testület, ezen kívül csak a Tanács és az Európai Tanács biztosít demokratikus felhatalmazást (EUSZ 10. cikk), de az itt helyet foglaló kormányokat a tagállamok többségében közvetetten választják. Ha az EP-képviselőket nem szabad és tisztességes választáson választják meg, illetve tisztességtelen módon távolítják el őket, az EU demokratikus legitimációja szenved csorbát. Ha a 720-ból néhány képviselő mandátuma megkérdőjelezhető – nem tiszta választáson választották meg őket, vagy egy tisztességtelenül eltávolított képviselő helyére ültek be –, az nem tűnik soknak, de mégis minden döntés kérdésessé válik, amit az ő létszámuknál kisebb különbséggel hozott meg az EP. Ezért minden EP-képviselő mandátuma érinti az egész EU-t.

Az EUB többször bírált már el EP-képviselők mandátumával kapcsolatos ügyeket. Ezekben az ügyekben egy-egy politikus a választás után vitatta a tagállami eredményt megállapító döntéseket. A Donnici és Puigdemont ügyekben az EUB úgy döntött, hogy az EP-nek nincs hatásköre felülvizsgálni tagjainak megválasztását, a tagállami bíróságoknak – és szükség szerint az EUB-nak – azonban van. Ahogy azt 2024-ben a Puigdemont ügyben a bíróság kimondta: „az uniós jog által létrehozott teljes jogorvoslati rendszerben az ilyen felülvizsgálat kizárólag a nemzeti bíróságok feladata, adott esetben azt követően, hogy az EUMSZ 267. cikk alapján előzetes döntéshozatal iránti kérelmet terjesztettek a Bíróság elé, illetve e Bíróság feladata, amelyhez az EUMSZ 258. cikk alapján kötelezettségszegés megállapítása iránti keresettel lehet fordulni”. A Junqueras ügyben a Bíróság egy ilyen előzetes döntéshozatali kérelmet bírált el, és a nemzeti gyakorlat EU-jogba ütközését mondta ki.

Nem független intézmények döntenek majd az EP-képviselők mandátumáról

A Qatargate botrány óta az EP-képviselőknek vagyonnyilatkozatot kell tenniük a megbízatásuk keletkezésekor és annak végén. Ettől függetlenül a tagállamok további követelményeket is előírhatnak, amit a tagállamok több mint egyharmada meg is tesz. Az új törvény alapján a magyar EP-képviselőknek nyilvánosságra kell hozniuk a vagyonukra, megtakarításaikra, részvényeikre, befektetéseikre és kötelezettségeikre vonatkozó adatokat. Az új magyar eljárás hibája nem ebben, hanem az eljárásban rejlik. A súlyos jogkövetkezményről, vagyis a mandátum visszavonásáról a kormány által elfoglalt intézmények döntenek: a Nemzeti Választási Bizottság és az egyre inkább veszélyben lévő Kúria.

A vagyonnyilatkozatokat az NVB vizsgálja, amelynek a döntése ellen a Kúrián lehet felülvizsgálatot kérni, de ezek a szervek nem biztosítanak megfelelő eljárást. Bírálta ezen szervek teljesítményét például az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) 2022-es Választási Megfigyelési Misszió jelentése: „összességében az elbíráló szervek a legtöbb ügy kezelése során nem biztosítottak hatékony jogorvoslatot”.

Az NVB kormánypárti elfogultsága az összetételéből következik. A parlament hét, a törvény szerint független NVB tagot választ. Mivel azonban őket a kormánytöbbség szavazza meg, ezek a tagok a gyakorlatban hajlamosak a kormányt támogatni. Rajtuk kívül minden országgyűlési képviselőcsoport jelölhet egy-egy NVB-tagot, ami összességében a kormánypártok számára legalább 9-6 arányú többsége eredményez. Egyikünk 2018-as, testületi tagként szerzett tapasztalatai szerint az ülések gyakran voltak értelmetlenek.

A mandátumtól való megfosztásról szóló döntést a Kúrián lehet majd megtámadni. A Kúria függetlenségével kapcsolatos aggályok különösen Varga Zs. András 2020-as elnöki kinevezése óta erősödtek meg. Ő csak személyére szabott törvénymódosítás után lehetett elnök, és bírák beszámolói szerint volt rá példa, hogy ügyeknek a törvényes bírótól való elvétele és előléptetések visszatartása útján próbálta egyedi ügyek eredményét befolyásolni. Varga Zs. nemrég vesztett pert, mert a kúriai ügyelosztási rend hibáira a figyelmet felhívó bíró tanácselnöki tisztségét felfüggesztette. A kúria elnökének tevékenységét a Magyar Bírói Egyesület februári tüntetésén is többen kritizálták. Mindezek és további hiányosságok fényében a V-Dem felsőbíróságok függetlenségét mérő index Magyarországra vonatkozó értéke a 0-4-es skálán a 2009-es 3,13-ról 2024-re 0,89-re csökkent.

Az EP-képviselők elmozdítása jelentősen különbözik a magyar parlamenti képviselőkre vonatkozó szabályoktól, akiket csak a képviselőtársak szavazatával lehet eltávolítani. Hasonló esetekre sokféle megoldást alkalmaznak Európában és a világon attól függően, hogy a bírói vagy a törvényhozó hatalmi ágat tekintik alkalmasnak az ilyen súlyú döntések meghozatalára. Érdekes kompromisszumot alakítottak ki Ausztriában, ahol egy EP-képviselő elmozdítását csak az osztrák EP-képviselők többsége kezdeményezheti, de a döntést az Alkotmánybíróság hozza meg.

Az új szabályozás a kormánypárt népakaratra hivatkozó üzeneteivel is ellentétes. A kormánypárt gyakran állítja szembe a saját, népakaratot végrehajtó politikáját az EU demokratikus hiányosságaival, vagy ellenfeleinek elitista, választói akarattal szembe menő tevékenységével. Ennek gyakran céltáblája az EUB is. Az EP-képviselők mandátumának visszavonása azonban az egyetlen közvetlenül választott EU-s szerv demokratikus legitimációját ássa alá és a kormánypárt által létrehozott szervek – az NVB és a Kúria – mozdíthatnak el a magyar nép által közvetlenül választott képviselőket.

A jogalap: arányosság és tisztességes eljárás

A Delvigne ügyben az EUB kimondta, hogy a tagállamok uniós jogot hajtanak végre az EP-választások megszervezésekor, a Junqueras és Puigdemont ügyekben pedig kifejezetten hivatkozott az Alapjogi Chartára is. Mivel arra kizárólag az 1976-os Választási Okmány felhatalmazása alapján van lehetőség, az EP-mandátum visszavonása uniós jog végrehajtásának minősül és így lehetséges az uniós jogi kontroll. Ezek alapján legalább három jogalapot látunk az EP-képviselői mandátum visszavonásának uniós kontrolljára: az arányosságot, a törvény előtti egyenlőséget és megkülönböztetés tilalmát, valamint tisztességes eljáráshoz való jogot.

Az arányosság az uniós jog általános elve. Egy közvetlenül választott tisztségviselő eltávolítása rendkívül komoly döntés, amit csak végső eszközként, a legsúlyosabb jogsértések esetén szabad alkalmazni. Ezért egyetlen EP-képviselő mandátumát sem lehet a vagyonnyilatkozat kisebb hibája miatt visszavonni.

Az általános jogegyenlőséget és a megkülönböztetés tilalmát az Alapjogi Charta és az uniós jog általános elvei biztosítják. Ezekkel összhangban az EP-mandátum visszavonásra vonatkozó törvényeket egyforma szigorral kell alkalmazni minden EP-képviselőre. Ebben a tekintetben aggasztó, hogy a törvényjavaslat benyújtója kifejezetten Magyar Péterrel, az ellenzék vezetőjével szemben határozta meg az új eljárás célját, akinek pártja egy évvel a 2026-os parlamenti választások előtt vezeti a közvélemény-kutatásokat. Az ügyészség korábban már kezdeményezte Magyar mentelmi jogának felfüggesztését, ennek jóváhagyása azonban valószínűtlen. A mandátum visszavonása egy újabb kísérlet lehet az ellenzék lejáratására, büntetőeljárás megindítására vagy végső soron a választásból való kizárásra. Ehhez mintát adhatnak közelmúltbeli török, francia, román és német példák.

A tisztességes eljáráshoz való jog biztosítása szintén elengedhetetlen a mandátum visszavonására vezető eljárásban. Ezzel a joggal kapcsolatban az EBESZ választási megfigyelési jelentései visszatérően jelentős kritikát fogalmaztak meg. A tisztességes eljárás védelme különösen fontos az NVB politikai elfogultsága és a Kúria függetlenségét érő támadások fényében.

Az eljárás: négy út az EUB-re

Négy eljárásban kerülhet az EUB-re egy EP-képviselő mandátumának visszavonását érintő jogvita: előzetes döntéshozatal útján, a Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárásban, egy tagállam által indított kereset útján, és az uniós jog megsértésével okozott kár megtérítése iránti eljárásban.

A Kúria, mint végső fokon ítélkező bíróság az EUMSZ 267. cikke alapján csak akkor mentesül egy uniós jogot érintő kérdésben az előzetes döntéshozatal kezdeményezésétől, ha a kérdésre adandó válasz nyilvánvaló vagy már eldöntött. Az ügy részleteitől függően egy EP-képviselő mandátumvisszavonási eljárásában jó eséllyel merül fel az EUB által még el nem döntött, nem egyértelmű és az ügy érdemére kiható kérdés a demokratikus működés, a képviseleti demokrácia (EUSZ 2., 10. és 14. cikk) vagy a passzív választójog és a szabad választásokra vonatkozó előírás kapcsán (EUMSZ 20. cikk, Charta 39. cikk, 1976-os Választási Okmány 1. cikk), tekintettel a fent vizsgált jogalapokra is.

Nagy horderejű ügyekben a magyar bírákat gyakran akadályozzák abban, hogy előzetes döntéshozatali kérelmet terjesszenek elő. Ezzel összhangban a 2024-es EP-választási kampányban a Kúriának Varga Zs. András elnök által vezetett tanácsa kimondta, hogy a választási eljárásban egyáltalán nincs helye előzetes kérdésnek. A bíróság a választási eljárás rövid határidőire hivatkozott, ami nyilvánvalóan sérti az EUMSZ 267. cikkét, de még ezek az érvek sem állnak meg az EP-képviselő mandátumának visszavonására irányuló eljárásban. Míg a választási kampányban tényleg gyorsan kell dönteni, egy EP-képviselő eltávolításánál nincs kényszerítő sürgősség. Nehezen indokolható ezért a Kúria eljárására a törvényben előírt 30 napos határidő. Ebben az esetben a kérdés alapos körüljárásához nagyobb érdek fűződik, mint az eljárás gyors befejezéséhez. Összehasonlításul, a Donnici  ügyben csaknem két évig volt függőben egy EP-képviselő mandátumának érvényessége. Az előzetes döntéshozatali eljárás kezdeményezésének erre vonatkozó kötelezettség ellenére történő elmulasztása az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlata szerint a tisztességes eljáráshoz való jog sérelmét jelenti.

Ha egy EP-képviselőt jogsértő módon fosztanak meg mandátumától, a Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat az EP – és így az EU – demokratikus működésének védelme érdekében. Minden EP-képviselő mandátuma közvetlenül hat nemcsak az érintett tagállam, hanem az EU egészének demokratikus működésére, ezért a Bizottság fellépése szükséges. A Bizottságon kívül bármely tagállam is felléphet az Unió demokratikus felhatalmazása védelme érdekében az EUMSZ 259. cikke alapján, amire volt már példa a Spanyolország által az Egyesült Királyság ellen indított ügyben.

Eljárás indítható a tagállamnak az EU-jog által előírt kötelezettségei megsértéséből származó károk tekintetében fennálló felelőssége alapján is, bár az itt felsoroltak közül ez a legkevésbé hatékony megoldás. További problémát jelent, hogy az EUB egyértelmű joggyakorlata ellenére e témában, a magyar bíróságok ellenállást mutatnak.

A jogállamtól a demokrácia védelméig

Az EUSZ 2. cikkében felsorolt értékek – köztük a jogállamiság és a demokrácia – bírói védelme nem újdonság. A Portugál Bírók 2018-as ügye óta az EUB gyakorlatában a bírói függetlenség és a tisztességes eljáráshoz való jog kapcsán bőséges gyakorlat alakult ki. A bírói hatalmi ág védelme mellett mindeddig az EU-s törvényhozó, az Európai Parlament demokratikus működésének biztosítása háttérbe szorult. A fent hivatkozott ügyeken túl két 2024. novemberi ítélet jelzi azonban, hogy itt is várható jogfejlődés: a Bíróság megállapította, hogy Csehország és Lengyelország uniós jogot sértett azzal, hogy a politikai pártokból kizárta a más tagállam állampolgárságával rendelkező lakosait. Mindezek alapján erős érvek szólnak az 1976-os Választási Okmányban a tagállamoknak adott, az EP-mandátum visszavonására vonatkozó általános felhatalmazás tagállami gyakorlása feletti erős EBU-kontroll mellett. A magyar szabályozás alkalmazása esetén ehhez azonban az szükséges, hogy az ügy eljusson a Bíróságra.

__________________________________________________________

G. Szabó Dániel a Democracy Reporting International jogi előadója. Korábban a Nemzeti Választási Bizottság tagja volt, az ELTE-n és a Közép-európai Egyetemen tanult jogot.

Bakó Beáta a prágai Károly Egyetem Jogi Karának posztdoktori kutatója. 2020-ban szerzett jogi doktori fokozatot a Münsteri Egyetemen. Első könyve, Challenges to EU Values in Hungary. How the European Union Misunderstood the Government of Viktor Orbán címmel 2023-ban jelent meg a Routledge kiadónál.

__________________________________________________________

A cikk eredetileg a European Law Blogon jelent meg, ez egy frissített és részben átdolgozott fordítás.

__________________________________________________________

Az írás a szerzők véleményét tartalmazza, és nem értelmezhető a TK hivatalos állásfoglalásaként.

Címkefelhő

alapjogok európai bíróság európai bizottság tagállami mozgástér ttip diszkrimináció európai központi bank fogyasztóvédelem tisztességtelen szerződési feltétel jogállamiság belső piac alkotmánybíróság európai parlament előzetes döntéshozatali eljárás gazdasági és monetáris unió demokrácia kúria állami támogatás jogegységi határozat versenyjog uniós értékek eu alapjogi charta szociális jog irányelvek átültetése euró kásler-ítélet eusz 7. cikke arányosság elve választás nemzeti érdek oroszország közös kereskedelempolitika european convention of human rights brexit fizetésképtelenségi rendelet nemzeti bíróságok ultra vires aktus német alkotmánybíróság kötelezettségszegési eljárás európai parlamenti választások európai bizottság elnöke adatvédelem wto bankunió magyarország energiapolitika devizakölcsön fogyatékosok jogai btk alkotmányjog fővárosi közgyűlés közös kül- és biztonságpolitika strasbourgi bíróság szankció ukrán válság migráció szolidaritás egységes piac russia ukraine crisis compliance fundamental rights eu sanctions bevándorlás európai integráció környezetvédelem fenntartható fejlődés menekültkérdés ceta polgári kezdeményezés trump nafta tpp ecthr prison conditions surrogacy human trafficking human rights közigazgatás panpsychism personhood syngamy environment civil törvény irányelvek legitimáció kikényszerítés szociális deficit letelepedés szabadsága kiskereskedelmi különadó központi bankok európai rendszere hatáskör-átruházás elsőbbség elve adatmegőrzési irányelv közerkölcs európai unió alapjogi ügynoksége magyar helsinki bizottság vesztegetés hálapénz vallásszabadság első alkotmánykiegészítés obamacare születésszabályozás hobby lobby büntetőjog jogos védelem áldozatvédelem külkapcsolatok hatáskörmegosztás tényleges életfogytiglan új btk. szabadságvesztés lojális együttműködés végrehajtás gazdasági szankciók állampolgárság nemzetközi magánjog családi jog öröklési jog uniós polgárság alapjogi charta személyek szabad mozgása európai jog európai emberi jogi egyezmény uniós jog sérthetetlensége uniós jog autonómiája infrastruktúrához való hozzáférés versenyképesség adózás gmo-szabályozás gmo-mentesség european neighbourhood policy ukraine uk report európai szomszédságpolitika brit jelentés excessive deficit exclusionarism protectionism national courts consumer protection single market retaliation hungary european court of justice autonomy of eu legal order inviolability of eu legal order european values article 7 teu rule of law democracy reklámadó verseny szabadsága halálbüntetés schuman-nyilatkozat alapító atyák juncker bizottság energiahatékonysági irányelv energiaunió eurasian economic union dcfta european central bank german constitutional court omt görögország pénzügyi válság államcsőd likviditás menekült fal dublin iii 1951-es genfi egyezmény strasbourgi esetjog európai bíróság elnöke lenaerts hatékony jogvédelem franciaország németország értékközösség érdekközösség ügynökprobléma közbeszerzés környezetvédelmi politika áruk szabad áramlása egészségvédelem ártatlanság vélelme törökország történelmi konfliktusok uniós válságkezelés európai tanács válság szíria lengyel alkotmánybíróság jogállamiság normakontroll eljárási alkotmányosság beruházásvédelem szabályozáshoz való jog jog és irodalom erdély konferencia law in literature law as literature lengyel alkotmánybíróság lengyelország jogállamiság-védelmi mechanizmus eu klímapolitika kvótakereskedelem kiotói jegyzőkönyv adójog európai politikai pártok; pártfinanszírozás európai politikai közösség politikai pártok kohéziós politika régió székelyföld mulhaupt ingatlanadó-követelés nyilvános meghallgatás kommunikáció datafication internet platformtársadalom adókövetelés fizetésképtelenségi eljárás sokszínű európa kisebbségek sokféleség fizetésképtelenség; jogharmonizáció; csődjog; többségi demokrácia; olaszország népszavazás common commercial policy egyenlő bánásmód emberi méltóság ebh szülő nők helyzete peschka jogelmélet parlament véleménynyilvánítás szabadsága média országgyűlés sajtószabadság muršić european court of human rights dajkaterhesség egyesült királyság közigazgatási perrendtartás általános közigazgatási rendtartás egyesülési jog velencei bizottság civil felsőoktatás lex ceu közjogtudomány zaklatás szegregáció

Archívum