jtiblog

A Jogtudományi Intézet blogoldala

Elszálló perköltségek, elszálló környezeti károk?

2025. március 20. 13:32
Szabó Attila
jogász, TASZ

Az előttünk álló környezeti változások miatt egyre fontosabbá válik, hogy bárki könnyen tudjon környezeti, természetvédelmi ügyben jogot érvényesíteni akkor is, ha nem vagy nem kizárólag a saját jogai, hanem a közérdek mellett áll ki az eljárásban. Az Alkotmánybíróság által kidolgozott visszalépés tilalma [28/1994. (V. 20.) AB határozat és ezt követően számtalanszor] szerint ugyanis  “az állam nem élvez szabadságot abban, hogy a környezet állapotát romlani engedje vagy a romlás kockázatát megengedje.” Álláspontunk szerint ebbe bele kell érteni azt is, hogy nem lehet nehezebbé tenni a környezeti ügyekhez kapcsolódó, közérdeket is érintő pereskedést. Pedig ennek veszélye most felmerült.

 A Kúria közel egy éve hozott egy precedens értékű döntést (Pfv.II.20.887/2023/6.), amelynek elvi tartalma szerint a bíróság a felszámított ügyvédi munkadíj és a ténylegesen elvégzett ügyvédi tevékenység közötti aránytalan voltára alapított perköltség mérséklését részletes tartalmi elemzéssel, az adott ügy konkrét peradataival alátámasztva kell megindokolnia.

Ezt a döntést a jogtudomány inkább pozítvan értékelte. Kiss Tibor azzal kommentálta a döntést, hogy az “alapján minden bizonnyal általánossá fog válni az a gyakorlat, amely a peres fél jogi képviseletét ellátó ügyvéd munkadíjának bíróság általi megállapítása során egyrészt a valós, piaci értékviszonyokat fogadja el, másrészt szűk körben, objektív szempontok alapján teszi csak lehetővé az ügyvédi időráfordítás alapján felszámított ügyvédi munkadíj mérséklését, ezáltal ésszerű korlátok közé szorítva a bíróság mérlegelési lehetőségét.”

Mi most egy olyan aspektusra szeretnénk rávilágítani, amire talán nem számítottak sem a jogértelmezést végző bíróságok, sem pedig az eddig a témával foglalkozó elemzők. Igaz, hogy a döntés polgári jogi ügyben született, de félő, hogy maga a szemlélet terjed és átterjed a jognak olyan területeire is, ahol nem szabadna átgondolás nélkül megjelennie.

Az egészséges környezetet érintő számos esetben a jogaiért, az egészséges környezetéért kiálló polgár a közigazgatási hatósággal szemben keres jogorvoslatot, mert az esetleg nem vette kellőképpen figyelembe az ő érdekeit és jogait egy létesítési, működési, környezetvédelmi engedély megadásakor. A jogaiban sértett polgár tehát ezekben a közigazgatási perekben egy állami szervvel pereskedik és ennek megfelelően arra számít, hogy ennek a pernek nem lesz komolyabb illeték- és perköltsége, hiszen az állam és így az állami szerv arra jött létre, hogy az ő jogainak érvényesülését biztosítsa. Ez alapvetően így is van, de a közigazgatási perrendtartás lehetőséget ad arra, hogy akinek jogát vagy jogos érdekét a vitatott közigazgatási tevékenység közvetlenül érinti vagy a perben hozandó ítélet közvetlenül érintheti, a mások között folyamatban lévő perbe érdekeltként beléphet. [2017. évi I. törvény a közigazgatási perrendtartásról, 20. § (1) bekezdés]. 

Erre, azaz a közigazgatási perben megjelenő tőkeerős érdekeltre, álláspontunk szerint eddig nem igazán számított senki, aki a perköltség mérséklésének szempontjait objektíven vizsgálta. A környezeti ügyekben a beruházó, aki érintettként részt vehet a perben, tipikusan egy tőkeerős nagyvállalat. Jellemzően pedig ezek az érdekeltek olyan ügyvédi irodákat bíznak meg képviselettel, amelyek sok munkaidő ráfordítással, kiemelkedően fizetett ügyvédekkel, drágán dolgoznak. A jelen blogposztban nem vitatjuk ezt a típusú árazást, amit tulajdonképpen a Pfv.II.20.887/2023/6. döntés is elismer. Azt viszont érdemes átgondolni, nem lehet-e mérséklési ok, hogy a jogai érvényesítéséért küzdő felperes nem erre számított: nem a beruházót perelte be például egy kártérítési perben, hanem a jogok és kötelezettségek betartására hivatott államot egy közigazgatási perben. Ráadásul a per alapjául az Alaptörvény XXI. cikkében rögzített egészséges környezethez való alapvető joga szolgált és az Alaptörvény P) cikke kifejezetten előírja, hogy a nemzet közös örökségébe tartozó természeti és környezeti elemek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A kérdés tehát az, hogy a tisztességes eljárás kereteibe belefér-e, hogy az állami szervvel szemben alapvető jogai védelméért és a P) cikk által előírt védelmi funkció érvényesítése érdekében pert indító felperes egy olyan – nem várt – perköltséggel nézhet szembe, amely sok esetben elrettenti a jogérvényesítéstől a polgárokat. Hiszen ha egy ügyvédnek arról kell tájékoztatnia az őt megkereső, a jogaiért kiállni kívánó polgárt, hogy az érdekelt költsége miatt pervesztesség esetén nem 50-100 ezer forint, hanem 2-3 millió forint perköltségre számíthat, akkor nagyon kevesen mondanak majd igent. Elvészhet tehát egy nagyon fontos jogérvényesítési lehetőség azokban az ügyekben, amelyek egyébként jellemzően közérdeket is szolgálnak, hiszen egy-egy beruházás szakszerű és így jogszerű működése mindannyiunk érdeke.

Azt egyelőre nem tudjuk, hogy végül ezekben az ügyekben vagy más környezeti ügyekben a bíróságok mit és hogyan mérlegelnek majd az alperesi érdekelt javára megállapított perköltséggel kapcsolatban. Azt azonban tapasztaljuk, hogy közigazgatási és különösen a definíciószerűen közérdeket érvényesítő környezeti ügyekben az elszálló perköltség rémképe is dermesztő hatással lehet a pereskedésre, ez pedig végső soron visszalépés a környezet védelmének elért szintjében. E miatt fontosnak tartanánk, hogy a polgári ügyben kidolgozott megközelítésre a Kúria reflektáljon a közigazgatási ügyszakban is, amint arra lehetősége adódik. Ezt megteheti úgy is, hogy ezekben a típusú ügyekben a közérdekérvényesítésre hivatkozva más szemléletet dolgoz ki az alperesi érdekelt elismerhető költségeire vonatkozóan. Ennek körében tekintettel kell lennie arra, hogy (i) ezek a perek közérdekű perek, mert a környezet védelmét szolgálják, (ii) nem összegyeztethető a tisztességes eljárással, ha egy közigazgatási per költsége egy érdekelt miatt sokszorosára ugorhat, (iii) a környezeti ügyekben nehezebbé, költségesebbé váló pereskedés a visszalépés tilalmába ütközne illetve a felperes az Alaptörvény P) cikke alapján előírt védelmi kötelezettség ellátása körében cselekszik. Álláspontunk szerint ezek mind olyan szempontok, amelyek jogszerű korlátai lehetnek a teljes és egyébként igazolható perköltség bírósági elismerésének.

__________________________________________________________

A szerző a szöveghez nyújtott ötletekért köszönetét fejezi ki Fiala-Butora Erika ügyvédnek és Aujeszky Nórának a Társaság a Szabadságjogokért jogászának.

__________________________________________________________

Az írás a szerző véleményét tartalmazza, és nem értelmezhető a TK hivatalos állásfoglalásaként.

Címkefelhő

alapjogok európai bíróság európai bizottság tagállami mozgástér ttip diszkrimináció európai központi bank fogyasztóvédelem tisztességtelen szerződési feltétel jogállamiság belső piac alkotmánybíróság európai parlament előzetes döntéshozatali eljárás gazdasági és monetáris unió demokrácia kúria állami támogatás jogegységi határozat versenyjog uniós értékek eu alapjogi charta szociális jog irányelvek átültetése euró kásler-ítélet eusz 7. cikke arányosság elve választás nemzeti érdek oroszország közös kereskedelempolitika european convention of human rights brexit fizetésképtelenségi rendelet nemzeti bíróságok ultra vires aktus német alkotmánybíróság kötelezettségszegési eljárás európai parlamenti választások európai bizottság elnöke adatvédelem wto bankunió magyarország energiapolitika devizakölcsön fogyatékosok jogai btk alkotmányjog fővárosi közgyűlés közös kül- és biztonságpolitika strasbourgi bíróság szankció ukrán válság migráció szolidaritás egységes piac russia ukraine crisis compliance fundamental rights eu sanctions bevándorlás európai integráció környezetvédelem fenntartható fejlődés menekültkérdés ceta polgári kezdeményezés trump nafta tpp ecthr prison conditions surrogacy human trafficking human rights közigazgatás panpsychism personhood syngamy environment civil törvény irányelvek legitimáció kikényszerítés szociális deficit letelepedés szabadsága kiskereskedelmi különadó központi bankok európai rendszere hatáskör-átruházás elsőbbség elve adatmegőrzési irányelv közerkölcs európai unió alapjogi ügynoksége magyar helsinki bizottság vesztegetés hálapénz vallásszabadság első alkotmánykiegészítés obamacare születésszabályozás hobby lobby büntetőjog jogos védelem áldozatvédelem külkapcsolatok hatáskörmegosztás tényleges életfogytiglan új btk. szabadságvesztés lojális együttműködés végrehajtás gazdasági szankciók állampolgárság nemzetközi magánjog családi jog öröklési jog uniós polgárság alapjogi charta személyek szabad mozgása európai jog európai emberi jogi egyezmény uniós jog sérthetetlensége uniós jog autonómiája infrastruktúrához való hozzáférés versenyképesség adózás gmo-szabályozás gmo-mentesség european neighbourhood policy ukraine uk report európai szomszédságpolitika brit jelentés excessive deficit exclusionarism protectionism national courts consumer protection single market retaliation hungary european court of justice autonomy of eu legal order inviolability of eu legal order european values article 7 teu rule of law democracy reklámadó verseny szabadsága halálbüntetés schuman-nyilatkozat alapító atyák juncker bizottság energiahatékonysági irányelv energiaunió eurasian economic union dcfta european central bank german constitutional court omt görögország pénzügyi válság államcsőd likviditás menekült fal dublin iii 1951-es genfi egyezmény strasbourgi esetjog európai bíróság elnöke lenaerts hatékony jogvédelem franciaország németország értékközösség érdekközösség ügynökprobléma közbeszerzés környezetvédelmi politika áruk szabad áramlása egészségvédelem ártatlanság vélelme törökország történelmi konfliktusok uniós válságkezelés európai tanács válság szíria lengyel alkotmánybíróság jogállamiság normakontroll eljárási alkotmányosság beruházásvédelem szabályozáshoz való jog jog és irodalom erdély konferencia law in literature law as literature lengyel alkotmánybíróság lengyelország jogállamiság-védelmi mechanizmus eu klímapolitika kvótakereskedelem kiotói jegyzőkönyv adójog európai politikai pártok; pártfinanszírozás európai politikai közösség politikai pártok kohéziós politika régió székelyföld mulhaupt ingatlanadó-követelés nyilvános meghallgatás kommunikáció datafication internet platformtársadalom adókövetelés fizetésképtelenségi eljárás sokszínű európa kisebbségek sokféleség fizetésképtelenség; jogharmonizáció; csődjog; többségi demokrácia; olaszország népszavazás common commercial policy egyenlő bánásmód emberi méltóság ebh szülő nők helyzete peschka jogelmélet parlament véleménynyilvánítás szabadsága média országgyűlés sajtószabadság muršić european court of human rights dajkaterhesség egyesült királyság közigazgatási perrendtartás általános közigazgatási rendtartás egyesülési jog velencei bizottság civil felsőoktatás lex ceu közjogtudomány zaklatás szegregáció

Archívum