jtiblog

A Jogtudományi Intézet blogoldala

Beszámoló a Történeti alkotmány egykor és ma c. kutatás mátrafüredi workshopjáról - (Fejezetek Magyarország történeti alkotmányának történetéből)

2024. november 07. 11:30
Timár Balázs
tudományos segédmunkatárs, HUN-REN TK Jogtudományi Intézet

A megbeszélés elsődleges célja a kutatás keretében készülő, “Fejezetek Magyarország történeti alkotmányának történetéből” munkacímet viselő tanulmánykötet egyes fejezeteinek megvitatása volt.. A kutatás jelen szakaszának feladata, hogy a régmúlt korok közjogászainak álláspontját a kutatócsoport tagjai megismertessék az érdeklődő közvéleménnyel. A vizsgált korszak elsődlegesen a XIX. századot öleli át, de a téma jellegéből fakadóan kitekintést nyújt a XVIII. század végére, valamint a XX. század első felére is, egészen az 1949. évi alkotmányig.

A workshop első napja Szente Zoltán kéziratának megvitatásával kezdődött, amely fejezetnek célja az alkotmány két fogalmának ismertetése volt alkotmánytörténeti aspektusból. A szerző széles merítés alapján ismertette az újkori alkotmányfogalmak koncepcióit. Ennek keretében nemcsak az angol, német, hanem a svéd, dán, osztrák alkotmányfogalom-fejlődést is górcső alá vette. Történeti példák alapján mutatott rá arra, hogy a történeti - kodifikálatlan - alkotmány mellett egy adott ország alkotmányát jellemzően a XVIII-XIX. század fordulójától egyetlen jogszabályban, illetve több jogi dokumentumban is összefoglalhatták. A fogalmat tisztázó tanulmánnyal kapcsolatos észrevételeket követően a készülő kötet további  fejezeteinek ismertetésére került sor.

Halász Iván egy átfogó jellegű fejezet részeként a magyarországi szlovák és ruszin nemzetiségű jogászok magyar történeti alkotmányról alkotott véleményéről, illetve ugyanezen nemzetiségek alkotmányfelfogásáról készülő tanulmányát ismertette, kitérve azokra a nemzetiségekre, akik az osztrák-magyar kiegyezést követően közjogi értelemben aktívnak tekinthetők voltak.

Csatlakozva Szente Zoltán tanulmányához, Schweitzer Gábor a magyar történeti alkotmány fogalmáról, részeiről, vagyis arról beszélt, hogy hazánk alkotmánytörténetében milyen tudományos megközelítések voltak irányadóak elsődlegesen az 1848-as áprilisi törvények és a két világháború közötti időszakban. Előadásában ismertette, hogy milyen külföldi minták álltak a kortársak rendelkezésére, illetve a közjogászok milyen kritikákat fogalmaztak meg az írott, avagy a történeti alkotmányokkal szemben.

Takács Albert a jogfolytonosság kérdését járja körbe készülő tanulmányában, melynek fókuszában az áll, hogy a történeti alkotmány immanens részét képező jogfolytonosság miként jelent meg a kortársak gondolataiban, volt-e, s ha igen, milyen jogalkotási, vagy országgyűlési vitákban megjelenő eredménye. Az előadás érintette az Egyesült Királyság jogfelfogását is, hiszen a vizsgált időszakban Magyarország és az Egyesült Királyság egyaránt történeti alkotmánnyal rendelkezett. Fontos a kérdés abból a szempontból is, hogy a magyar történeti alkotmány fennállása alatt a XX. században változott az ország területe, közjogi berendezkedése, mely változások a gyakorlatban vetették fel a jogfolytonosság kérdését.

Könczöl Miklós és Szentgáli-Tóth Boldizsár a magyar történeti alkotmány kútfőiről írnak a készülő kötetbe, mely szorosan kapcsolódik az előző fejezethez. A szerzők célja az általánosabb elvek normatív eredményeinek ismertetése. Nem kronologikus rendszerben kívánják vizsgálni a forrásokat, bár cezúrát jelentene 1848, de külön vizsgálati korszak lenne a polgári kor, valamint az ún. átmeneti korszakok (pl. 1849). A szerzők kiemelték, hogy az írott jog erősödésével összefüggésben folyamatosan csökkent a szokásjog jelentősége, illetve rámutattak arra, hogy miként szorul teljesen háttérbe az írott alkotmányok megjelenésével és miként távolodik a valóság attól, hogy a korabeli jogalkotási koncepcióban mi szerepelt.

Az első nap utolsó beszámolójában Kovács-Szitkay Eszter és Timár Balázs ismertették a bírói hatalomról és bírósági szervezetről szóló fejezet alapjait. Ennek keretében a szerzők áttekintést adtak a polgári- és büntetőeljárás kodifikációjának főbb mozzanatairól, továbbá az 1791 utáni jogalkotás eredményeiről, különös tekintettel az 1869. évi IV. tc. rendelkezéseire is. A szerzők célja, hogy a polgári jogegyenlőséget szem előtt tartva ismertessék a XVIII-XX. századi magyar alkotmányfejlődést a bírói hatalmi ág szervezeti és eljárási szabályain keresztül, mely kiterjed a polgári-, a büntető-, és a közigazgatási bíráskodásra is.

A workshop második napján Gárdos-Orosz Fruzsina az alkotmánybiztosítékokról szóló előadásában kimutatta a fogalommeghatározás nehézségeit, valamint azt, hogy a vizsgált szerzők hasonlóan közelítették meg a fogalom meghatározását, de számos elem esetében kisebb eltérések mutatkoztak. Ezeket az elemeket hangsúlyozta a részletesebben is bemutatott, kifejezetten csak az alkotmány biztosítékok témakörével foglalkozó mű (Meliorisz Béla: A magyar alkotmány biztosítékai). A szisztematikus bemutatás nyomán előkerül többek között a koronázás, hitlevél, eskü, az országgyűlés tartásának kötelezettsége, a kormány felelőssége, a néprészvétel a kormányzatban, a törvényhatóságok joga a kormány törvényellenes rendeleteivel szemben, a bírói függetlenség vagy a közjogi bíráskodás.

Szentgáli-Tóth Boldizsár a törvényhozói hatalommal kapcsolatos fejezetet készíti el. Ezzel összefüggésben elmondta, hogy nem célja pusztán a parlamenti jogot ismertetni.  A szerző sokkal inkább a törvényhozó hatalmi ág felfogásának változását kívánja bemutatni, oly módon, hogy a korszakolás a jogforrásokról szóló fejezethez igazodna, külön részben a provizórikus időszakokkal. Kollégánk szándéka továbbá, hogy a főbb intézményeket és elveket azonosítsa, melyek kitapinthatók a magyar közjogi gondolkodásban, különösen a XX. század első felében, ahol ez legitimációs cél is volt. Be szeretné mutatni a tanulmány azt is, hogy az országgyűlés második kamarájának tartalma miként változott meg a vizsgált két évszázad során. Fontosnak tartja ismertetni, hogy a parlamenti jognak milyen forrásai voltak, milyen strukturális változások mutatkoznak ebben az időszakban, különösen azért, mert ezen időszak alatt folyamatosan haladt a jogalkotás az írott jog felé. A szerző vállalása ugyanakkor a választójog ismertetése, mely rész nélkül nem érthető, hogy egy-egy országgyűlés miként állt fel az egyes vizsgált időszakokban.

Schweitzer Gábor a tanulmányokat áttekintő rész lezárásaként ismertette az államforma kérdéseit tárgyaló fejezetet. Kiindulópontja, hogy volt kapcsolat magyar viszonylatban a monarchikus államforma és a történeti alkotmány között, melynek bizonyítéka pl. a Szent Korona-tan. Kérdésesek azon időszakok, amikor nem volt betöltve a királyi szék, további kérdés a trónfosztások közjogi megítélése, illetve azok álláspontja, akik szerint a történeti alkotmány nem ismerte a trónfosztás intézményét. Nem egyértelmű ugyanis, hogy ezen időszakokban mi is volt ténylegesen Magyarország államformája. IV. Károly nevezetes 1918. november 13-i eckertsaui nyilatkozatáról hiányzott a miniszteri ellenjegyzés, emiatt a kor közjogászainak egy része szemében nem volt érvényes nyilatkozat. Károlyi Mihály kormányzata idején megvolt a szándék az államforma megváltoztatásáról, melyhez közjogi szakvéleményt is kértek, utólag legitimálva köztársaság kikiáltásáról szóló politikai döntést. Ezekből is látható, hogy az államformát taglaló fejezetre nagy szüksége van a hazai alkotmánytörténetnek.

A workshop végén Schweitzer Gábor tájékoztatta a résztvevőket az elmúlt közel két év eredményeiről, a külföldi és hazai konferenciákról, a már megszületett írásokról, publikációkról, kötetekről. A következő időszak feladatai közé tartozik a további szerzők bevonásával készülő tanulmánykötet megírása mellett a különböző eredmények disszeminációja, valamint a kutatáshoz kapcsolódó középiskolai oktatási anyag elkészítése, melynek gondozója Timár Balázs.

__________________________________________________________

A beszámoló a K-143008. Magyarország történeti alkotmánya egykor és ma NKFIH pályázat, valamint az ELKH Titkárság/HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat KSZF-13/2024. Magyarország történeti alkotmánya egykor és ma pályázat keretében készült.

__________________________________________________________

Az írás a szerző véleményét tartalmazza, és nem értelmezhető a TK hivatalos állásfoglalásaként.

Címkefelhő

alapjogok európai bíróság európai bizottság tagállami mozgástér ttip diszkrimináció európai központi bank fogyasztóvédelem tisztességtelen szerződési feltétel jogállamiság belső piac alkotmánybíróság európai parlament előzetes döntéshozatali eljárás gazdasági és monetáris unió demokrácia kúria állami támogatás jogegységi határozat versenyjog uniós értékek eu alapjogi charta szociális jog irányelvek átültetése euró kásler-ítélet eusz 7. cikke arányosság elve választás nemzeti érdek oroszország közös kereskedelempolitika european convention of human rights brexit fizetésképtelenségi rendelet nemzeti bíróságok ultra vires aktus német alkotmánybíróság kötelezettségszegési eljárás európai parlamenti választások európai bizottság elnöke adatvédelem wto bankunió magyarország energiapolitika devizakölcsön fogyatékosok jogai btk alkotmányjog fővárosi közgyűlés közös kül- és biztonságpolitika strasbourgi bíróság szankció ukrán válság migráció szolidaritás egységes piac russia ukraine crisis compliance fundamental rights eu sanctions bevándorlás európai integráció környezetvédelem fenntartható fejlődés menekültkérdés ceta polgári kezdeményezés trump nafta tpp ecthr prison conditions surrogacy human trafficking human rights közigazgatás panpsychism personhood syngamy environment civil törvény irányelvek legitimáció kikényszerítés szociális deficit letelepedés szabadsága kiskereskedelmi különadó központi bankok európai rendszere hatáskör-átruházás elsőbbség elve adatmegőrzési irányelv közerkölcs európai unió alapjogi ügynoksége magyar helsinki bizottság vesztegetés hálapénz vallásszabadság első alkotmánykiegészítés obamacare születésszabályozás hobby lobby büntetőjog jogos védelem áldozatvédelem külkapcsolatok hatáskörmegosztás tényleges életfogytiglan új btk. szabadságvesztés lojális együttműködés végrehajtás gazdasági szankciók állampolgárság nemzetközi magánjog családi jog öröklési jog uniós polgárság alapjogi charta személyek szabad mozgása európai jog európai emberi jogi egyezmény uniós jog sérthetetlensége uniós jog autonómiája infrastruktúrához való hozzáférés versenyképesség adózás gmo-szabályozás gmo-mentesség european neighbourhood policy ukraine uk report európai szomszédságpolitika brit jelentés excessive deficit exclusionarism protectionism national courts consumer protection single market retaliation hungary european court of justice autonomy of eu legal order inviolability of eu legal order european values article 7 teu rule of law democracy reklámadó verseny szabadsága halálbüntetés schuman-nyilatkozat alapító atyák juncker bizottság energiahatékonysági irányelv energiaunió eurasian economic union dcfta european central bank german constitutional court omt görögország pénzügyi válság államcsőd likviditás menekült fal dublin iii 1951-es genfi egyezmény strasbourgi esetjog európai bíróság elnöke lenaerts hatékony jogvédelem franciaország németország értékközösség érdekközösség ügynökprobléma közbeszerzés környezetvédelmi politika áruk szabad áramlása egészségvédelem ártatlanság vélelme törökország történelmi konfliktusok uniós válságkezelés európai tanács válság szíria lengyel alkotmánybíróság jogállamiság normakontroll eljárási alkotmányosság beruházásvédelem szabályozáshoz való jog jog és irodalom erdély konferencia law in literature law as literature lengyel alkotmánybíróság lengyelország jogállamiság-védelmi mechanizmus eu klímapolitika kvótakereskedelem kiotói jegyzőkönyv adójog európai politikai pártok; pártfinanszírozás európai politikai közösség politikai pártok kohéziós politika régió székelyföld mulhaupt ingatlanadó-követelés nyilvános meghallgatás kommunikáció datafication internet platformtársadalom adókövetelés fizetésképtelenségi eljárás sokszínű európa kisebbségek sokféleség fizetésképtelenség; jogharmonizáció; csődjog; többségi demokrácia; olaszország népszavazás common commercial policy egyenlő bánásmód emberi méltóság ebh szülő nők helyzete peschka jogelmélet parlament véleménynyilvánítás szabadsága média országgyűlés sajtószabadság muršić european court of human rights dajkaterhesség egyesült királyság közigazgatási perrendtartás általános közigazgatási rendtartás egyesülési jog velencei bizottság civil felsőoktatás lex ceu közjogtudomány zaklatás szegregáció

Archívum