2024. június 20-án a Navahine kontra Hawaii Közlekedési Minisztérium-ügyben fiatal felperesek keresete alapján indított perben a bíróság jóváhagyta az egyezséget a Hawaii Közlekedési Minisztérium, Hawaii állam kormányzója és a beadványozók között. A bíróság által jóváhagyott úttörőnek tartott egyezségi megállapodás elismeri a gyermekek életfenntartó éghajlathoz való alkotmányos jogait (’life-sustaining climate’), és előírja a minisztérium számára, hogy alakítsa át Hawaii közlekedési rendszerét, hogy a földi szállítás, valamint a szigetközi tengeri- és légi szállítás zéró károsanyag-kibocsátását elérje 2045-re.
A Navahine kontra Hawaii Közlekedési Minisztérium – ügyet 2022. júniusában 13 gyermek és fiatal indította, akik sérelmezték, hogy az állam fosszilis tüzelőanyag-szállítási politikája sérti a biztonságos és egészséges éghajlathoz való alkotmányos jogaikat (Hawaii Állam Alkotmányának XI. cikk, 9. szekciója). A beadvány szerint azáltal, hogy az állam olyan projekteket részesített előnyben, mint az autópálya-bővítés, a tömegközlekedés villamosítása, valamint a gyalogos közlekedés és kerékpározás népszerűsítésére irányuló erőfeszítések helyett, az üvegházhatású gázok tarthatatlan mértékű kibocsátását vonta maga után.
A Navahine kontra Hawai'i Közlekedési Minisztérium a világ első, gyerekek és fiatalok által vezetett klímapere, amely a közlekedési szektor által okozott környezetszennyezéssel foglalkozik. A Hawaii-szigeteken élő, többségében őslakos tizenhárom 9 és 18 év közötti fiatal arra kérte beadványában Hawaii állam kormányát, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket az éghajlati vészhelyzet kezelésére, továbbá közlekedései szektora károsanyag kibocsátásának nullára szorításával teremtse meg az állam klímavédelem terén való paradigmaváltását. A Navahine felperesei (és családjaik) közül sokan már most is kénytelenek megtapasztalni az éghajlatváltozás olyan ártalmait, mint a tengerszint emelkedése, aszály, árvizek és erdőtüzek, amelyek veszélyeztették az életüket és az olyan kulturális hagyományok gyakorlásának, tovább élésének lehetőségét, mint a tradicionális kalo gazdálkodás vagy a halászat.
Navahine-ügy rendezése azért is tekinthető kiemelt jelentőségűnek, mert az első ilyen jellegű egyezségi megállapodás, amelyben az alperesi képviselők úgy döntöttek, hogy egy alkotmányos éghajlati ügyet a fiatal felperesekkel együttműködve oldanak meg. A megállapodás olyan keretrendszert határoz meg, amely Hawaiit az ország vezető államai közé helyezi abban, hogy a fosszilis tüzelőanyagoktól függő közlekedési rendszeréről egy tisztább, olcsóbb és biztonságosabb rendszerre váltson. A várakozások szerint, a megállapodás keretrendszere modellt kínálhat a közlekedési rendszerek károsanyag-kibocsátás-mentesítésére az Egyesült Államokban és szerte a világon. A megállapodás elismeri az éghajlatváltozással kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, beleértve azt is, hogy az állami közlekedési rendszert úgy kell létrehozni és működtetni, hogy Hawaii állam - az ún. public trust doktrínának megfelelően, amely alapján az állam mintegy bizalmi vagyonkezelő köteles bánni a rábízott természeti és kulturális kincsekkel - megőrizze, védje és fenntartsa Hawaii forrásait, valamint minden polgára tiszta és egészséges környezethez való jogát, megtéve minden szükséges intézkedést a zéró kibocsátás elérése érdekében az államon belüli összes szállítási módban, beleértve a földi, tengeri, légi és szigetközi légi szállítást is.
Ennek részeként mások mellett az állam vállalja, hogy az üvegházhatású gázok (ÜHG) csökkentésére irányuló tervet dolgoz ki a megállapodás megkötésétől számított egy éven belül, valamint közlekedési rendszerének szén-dioxid-mentesítésére vonatkozó ütemtervet a következő 20 éven belül. A gyermekek érdemi és hatékony bevonása érdekében, létrehoz egy fiatalokból álló önkéntes testületet, amely tanácsot ad a minisztériumnak a mérséklési és alkalmazkodási kötelezettségvállalásai kapcsán a következő évek során. Továbbá azonnali beruházásokat valósít meg a tiszta közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, beleértve a gyalogos, a kerékpáros és a tömegközlekedési hálózatok fejlesztését a következő 5 évben, valamint legalább 40 millió dollárt fordít az elektromos járművek nyilvános töltőhálózatának bővítésére 2030-ig.
A felek és a bíróság megállapodott abban is, hogy a végrehajtás biztosítása érdekében a bíróság 2045-ig fenntartja a joghatóságát a megállapodásuk felett.
A keresetet az Earthjustice és az Our Children’s Trust nyújtotta be, amely utóbbi 2010 óta valamennyi amerikai államban indított pert fiatalok nevében. Jelen ügy is ennek az ún. fiatalok által vezetett (’youth-led’) stratégiai klímaper-sorozatnak a része. Az év elején az iroda már jelentős győzelmet aratott, amikor Montana állam Legfelsőbb Bírósága kimondta, hogy az állami szabályozásnak figyelembe kell vennie a klímaválságot, mielőtt jóváhagyja a fosszilis tüzelőanyagok fejlesztésére vonatkozó engedélyeket. A Held kontra Montana ügyben, amelyet 16 – köztük a legfiatalabb, a kereset benyújtásakor öt, legidősebb 22 éves - montanai fiatal indított egy olyan államban, amelynek a területén nemcsak a természeti szépségeiről világszerte híres Yellowstone Nemzeti Park, de az Egyesült Államok legnagyobb széntartalékai is vannak. Itt a felperesek azzal érveltek, hogy az állam törvényhozói az állam fosszilis tüzelőanyag-iparának érdekeit helyezték előtérbe az éghajlattal kapcsolatos jövőjükkel szemben, megsértve tiszta és egészséges környezethez való alkotmányos jogukat.
Az Egyesült Államokban a nemzetközi tendenciákhoz képest már meglehetősen korán, 1962-ben felmerült annak igénye, hogy a környezethez való jogot valamilyen formában alkotmányos szinten is szabályozni lenne szükséges, bár erre a mai napig nem került sor. Néhány állam - Hawaii, Illinois, Massachusetts, Montana, Pennsylvania, Rhode Island - alkotmánya tartalmaz általánosabb, vagy részletesebb (mint például Hawaii vagy Montana állam) egészséges környezethez való jogról szóló rendelkezést.
Mindkét ügy megerősítette azt, hogy a klímakérdésben a társadalomnál jelentősen aktívabb, tudatosabb, bizonyos értelemben érzékenyebb és felelősségteljesebb fiatalok jogi úton, bírósági eljárásban képesek eredményt elérni, de arra is rámutat, hogy ott volt ez lehetséges, ahol az állam már leginkább évtizedekkel korábban fel-és elismerte az egészséges környezethez való alkotmányos jogot, s egyúttal hajlandó annak gyakorlati megvalósítására is, adott esetben a pusztán, rövid távú gazdasági hasznot hajtó üzleti érdekkel szemben.
__________________________________________________________
Jelen blogposzt a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával készült.
__________________________________________________________
Az írás a szerző véleményét tartalmazza, és nem értelmezhető a TK hivatalos állásfoglalásaként.