jtiblog

A Jogtudományi Intézet blogoldala

Főispán, vármegye, demokrácia: egy fogalomzavar margójára

2022. június 30. 15:09
Sallai Balázs
doktorandusz, DE Marton Géza Állam-és Jogtudományi Doktori Iskola

Az elmúlt napokban alighanem mindenki hallott arról a két új módosításról, amelyek nyomán a jelenleg hatályos magyar közigazgatási rendszerbe visszakerülni látszik a főispán, illetve a vármegye elnevezés. A sajtó fokozott érdeklődésének eredményeként – nem meglepő módon – az irományok közzétételétől kezdve ma már tízmillió jogtörténészt foglalkoztat a kérdés, s e közéleti diskurzusból adódóan sok fals információ jelent meg, főként a főispán intézményével kapcsolatban. A jelen írás a maga szerény módján röviden és érthetően próbálja meg felvázolni az említett módosításokkal kapcsolatos jogi-szakmai hátteret és politikai ideológiáktól mentesen rávilágítani néhány – pro és kontra talán kevésbé figyelembe vett – kérdésre, problémára.

„Vármegye, ispán, hitvallás, ennek így semmi köze a tradícióhoz vagy mondjuk a nemzet múltjának tiszteletéhez, ez csak dagály és fuszekli, olyan, mint az étlapon a tikmony, miközben a konyhában a mangalica-levespor az úr.”[i]  Esterházy Péter 2011-ben, az Alaptörvény elfogadásának idején vetette papírra e némileg ironikus sorokat. E gondolat több mint tíz év után egy csapásra aktuálisabb lett, mint megjelenésének idején: vajon szükséges és még inkább: tanácsos-e az avítt (vagy annak tűnő) jogintézmények visszaemelése hatályos jogunkba a történeti alkotmányra és az ezeréves magyar államiság alkotmányos hagyományaira” hivatkozással?  

Azt gondolom, nem túlzás azt állítani, hogy a most tárgyalt „újjáélesztésnek” inkább szimbolikus jelentőséget tulajdonítanak mind a támogatók, mind az ellenzők. Mindemellett viszont jogi szempontból sem irreleváns ez a kérdéskör.

A költségvetési törvény javaslatában olvasható, hogy a kormánymegbízottak elnevezést felvált(hat)ja majd a főispán megjelölés. A két tisztség között valóban fedezhető fel némi párhuzam, ám ugyanígy fontos különbségek is. A királyi vármegyék élén álló ispánok az Árpádok idején töltöttek be fontos pozíciót, s a patrimoniális monarchia megszűnése után is fennmaradt ez az institúció, amelyet a 15. századtól kezdtek el főispánnak nevezni. A főispánok a polgári korszak előtt a király által kinevezett, a nemesi vármegyék élén álló – többnyire főnemesi családból származó – személyek voltak. Jogi értelemben vett pozíciójuk azonban gyenge volt, inkább reprezentatív feladataik voltak, s a vármegye igazgatási tevékenységébe nem láttak bele. Sőt sok esetben vármegyéjüktől távol éltek a rendi korszak főispánjai.[ii] A kiegyezés után kiépülő polgári közigazgatási szervezetben a főispánok azonban már igen erős hatáskörökkel rendelkező vezetők voltak, akik politikai alapon töltötték be tisztségüket. A belügyminiszter javaslatára a király nevezte ki őket immár nem csak a vármegyék, hanem minden törvényhatóság (vármegye, törvényhatósági jogú város, székesfőváros) élére. Azon törvényhatósági jogú városokra nézve, amelyek egyszersmind megyeszékhelyek is voltak, általában szintén az adott vármegyébe e tisztségre kinevezett személy volt a főispán, míg a főváros esetén a főpolgármester volt hasonló pozícióban.[iii] A polgári berendezkedés főispánja a centralizáció egyik fontos tényezője volt a korabeli közigazgatás rendszerében;[iv] kiterjedt jogokkal bírt személyzeti ügyekben. Ugyancsak jelentős ellenőrzési/ elszámoltatási jogköre érintette „ugy az önkormányzati, mint a közvetitett államigazgatási működés[t].”[v] A törvényjavaslat valószínűleg inkább a polgári kori főispánt tekinti mintának. Fontos azonban azt is tisztázni, hogy a törvényhatóságok, bár az államigazgatás egyes feladatait is közvetítették, de alapvetően – legalábbis a korszakban elfogadott nézetek szerint – önkormányzati szervek voltak.

Ezzel szemben a mai kormánymegbízottak, akiket a kormányhivatalok élére a kormányhivatal irányítására kormányrendeletben kijelölt miniszter javaslatára a miniszterelnök nevez ki, az államigazgatási alrendszer magas beosztású szereplői.[vi] Kétségtelen, hogy a főispánokhoz hasonlóan itt is politikai alapon betöltött pozícióról van szó, ám az indokolás szerint „a főispán kifejezés visszaépítése a magyar jogrendbe lehetőséget teremt arra, hogy a mai magyar közigazgatás több szállal kötődjön a kommunizmus előtti magyar államigazgatás fogalmi készletéhez.” A címben említett fogalomzavar eklatáns példáját találjuk itt, hiszen a kommunizmus előtti időszakban a főispán – bár a központi közigazgatási szinttől nyeri kinevezését –, de nem az államigazgatási, hanem az önkormányzati (mai terminológiával élve) alrendszer egyik tisztviselője. Másként: a mai kormányhivatalok az államigazgatás területi szintű leképződései, míg a polgári kori törvényhatóság alapjában véve önkormányzat. Az alábbi táblázat a hasonló és különböző aspektusokat világíja meg, s jól látható belőle az, hogy a kormánymegbízotti és a főispáni jogviszony lényeges elemei korántsem fedik egymást.

Főispán (rendi kor)

Főispán (polgári kor)

Kormánymegbízott

 

Saját akaratának megfelelően az uralkodó nevezi ki.

 

A belügyminiszter javaslatára

A kormányhivatal irányítására kormányrendeletben kijelölt miniszter javaslatára

az uralkodó nevezi ki.

a miniszterelnök nevezi ki.

Politikai alapon nyeri a tisztséget + az uralkodó személyes bizalma.

Politikai alapon nyeri a tisztséget.

Politikai alapon nyeri a tisztséget.

Önkormányzati szerv élén áll (nemesi vármegyék).

Önkormányzati szerv élén áll (törvényhatóságok).

Államigazgatási szerv élén áll (kormányhivatalok).

1. táblázat[vii]

A megye elnevezést felváltandó az Alaptörvény új módosításának tervezete a vármegyék kifejezést irányozza elő, szintén a történeti alkotmányra és hagyományokra hivatkozva.  Az indokolásban ez áll: „a magyar közigazgatás alapvető területi egységei az államalapítástól kezdődően egészen 1949-ig a vármegyék voltak.” E gondolat igen nagyvonalú, mivel az olvasható ki belőle, hogy a közigazgatás (amely kifejezést tipikusan a modern állami berendezkedések adminisztrációjára szokás használni) már az államalapítástól kezdve hazánk egyik sajátossága. Az 1869:IV. törvénycikkig azonban nem beszélhetünk e modern értelemben vett közigazgatásról, mivel e jogszabály választotta el a bíráskodást és a közigazgatási tevékenységet. Közigazgatási (premodern) feladatokat és tevékenységeket persze már ezt megelőzően is találhatunk jogtörténetünkben, ám nem tisztázható az, mikortól beszélünk közigazgatásról. Az azonban bizonyos, hogy az államalapítást követő jó néhány évszázadban még nem. Ily módon a fogalmi zavart kerülendő, talán szerencsésebb lett volna a közigazgatás szó helyett egyszerűen az igazgatás kifejezés használata. Az indokolás így folytatódik: „a vármegye szó használatának visszaállítása a mai magyar jogrendbe biztosítja, hogy az ezeréves magyar államiság alkotmányos hagyományai e formában is továbbéljenek. Emellett a vármegye szó használata a nemzeti összetartozás eszméjét, közös történelmi emlékeink megőrzését és egyben a magyar demokrácia nemzeti karakterét is erősíti.” Véleményem szerint az, hogy a történeti alkotmány hagyományainak továbbélését az ilyen intézkedések elősegítik, vitathatatlan. Ugyanakkor kevéssé értelmezhető, hogy a demokráciát hogyan erősítheti egy, a történeti alkotmány szerves részét képező intézmény, hiszen az 1949-ig tartó korszakra aligha mondhatjuk, hogy a mai értelemben vett demokrácia elvét és ezen elv tartalmát jutatta érvényre. Hasonló kétségek már az Alaptörvény elfogadásának hajnalán is felmerültek, például a Szent Korona-tan kapcsán, hiszen az nem legitimálhat (szimbolikusan sem) egy modern köztársasági berendezkedést.[viii] A mostani esetben is hasonló jelenségről van szó: pusztán szimbolikus okokból nem lehet (nem kellene) régi és új jogintézményeket összemosni.

Összességében a történeti alkotmány és a jelenlegi alkotmányos rendszer közötti újabb összekapcsolódásról van szó mindkét fent tárgyalt esetben. Gera Anna kiváló munkájában – amely a történeti alkotmány vívmányait vizsgálja az Alaptörvény rendszerében – arra a megállapításra jut, hogy a vívmányok meghatározásának módja, időbeli terjedelme, tartalma, milyensége még kidolgozatlan, s a történeti alkotmányra (vagy ilyen hagyományokra) való hivatkozás inkább csak megerősítő jellegű.[ix] A jogbiztonság szempontjából pedig aggályosnak tartja, ha „már hatályukat vesztett normákat rendel[nek] a hatályos normák felé, de legalábbis mellé.”[x] A jelen esetben önmagában az elnevezések változása látszólag nem zavar sok vizet közigazgatásunk rendszerében, ám elvi szinten fontos lenne, hogy a releváns összehasonlíthatóság (vagy még inkább: azonosság) kritériuma fennálljon. Ez a megye- vármegye esetben így is van, hiszen egy területi egység megnevezéséről van szó,[xi] ám a fent leírtak mentén a kormánymegbízott és a főispán között legjobb esetben is csak párhuzamok fedezhető fel, azonosság semmiképp.

__________________________________________________________

[i] Esterházy Péter: „Ujjgyak (2)” Élet és Irodalom 2011/13. 3.

[ii] Erről bővebben: Eckhart Ferenc: Magyar alkotmány- és jogtörténet. Bp., 1947, 127-128.

[iii] Csizmadia Andor (szerk.): Magyar állam-és jogtörténet. Bp., 1998, 348-351.; Varga Norbert: A főispán és a városi közigazgatás reformja a polgári korban. Pro Publico Bono- Magyar Közigazgatás 2018/1. 180-199.

[iv] Pétervári Máté: A járások kialakítása Magyarországon az 1870:XLII. tc. alapján. Szeged, 2021, 52-53.

[v] Kmety Károly: A magyar közigazgatási jog kézikönyve. Bp., 1902, 134. Ezért téves példának okáért az a felfogás, amely szerint a főispáni hatáskör csak a törvényhatóság által közvetített államigazgatási feladatokat érinti.

[vi] E jogviszonyról lásd: Hegyesi Zoltán- Juhász Dezső: A kormánymegbízott. In Hazafi Zoltán- Ludányi Dávid (szerk.): Kommentár a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvényhez. Bp., 2021, 693-694.

[vii] A hatáskörök összehasonlítása a jelen írás kereteit meghaladná, így csak a formális szempontú összevetést végeztem el.

[viii] Balogh Judit: A történeti narratíva helye, szerepe a mai magyar alkotmányozásban. Pázmány Law Working Papers 2011/23. passim.

[ix] Gera Anna: Történeti alkotmányunk vívmányai az Alaptörvény speciális rendszerében, MTA Law Working Papers 2021/6. 25.

[x] U.o.

[xi] Az más más kérdés, hogy valóban „demokratikus” intézményről van-e szó. Erről Schweitzer Gábor: A múltat végképp visszaállítani? - Széljegyzetek a vármegye és a főispán elnevezés tervezett újbóli bevezetéséről című blogjában alább részletesen ír.

__________________________________________________________

Az írás a szerző véleményét tartalmazza, és nem értelmezhető a TK hivatalos állásfoglalásaként.

Címkefelhő

alapjogok európai bíróság európai bizottság tagállami mozgástér ttip diszkrimináció európai központi bank fogyasztóvédelem tisztességtelen szerződési feltétel jogállamiság belső piac alkotmánybíróság európai parlament előzetes döntéshozatali eljárás gazdasági és monetáris unió demokrácia kúria állami támogatás jogegységi határozat versenyjog uniós értékek eu alapjogi charta szociális jog irányelvek átültetése euró kásler-ítélet eusz 7. cikke arányosság elve választás nemzeti érdek oroszország közös kereskedelempolitika european convention of human rights brexit fizetésképtelenségi rendelet nemzeti bíróságok ultra vires aktus német alkotmánybíróság kötelezettségszegési eljárás európai parlamenti választások európai bizottság elnöke adatvédelem wto bankunió magyarország energiapolitika devizakölcsön fogyatékosok jogai btk alkotmányjog fővárosi közgyűlés közös kül- és biztonságpolitika strasbourgi bíróság szankció ukrán válság migráció szolidaritás egységes piac russia ukraine crisis compliance fundamental rights eu sanctions bevándorlás európai integráció környezetvédelem fenntartható fejlődés menekültkérdés ceta polgári kezdeményezés trump nafta tpp ecthr prison conditions surrogacy human trafficking human rights közigazgatás panpsychism personhood syngamy environment civil törvény irányelvek legitimáció kikényszerítés szociális deficit letelepedés szabadsága kiskereskedelmi különadó központi bankok európai rendszere hatáskör-átruházás elsőbbség elve adatmegőrzési irányelv közerkölcs európai unió alapjogi ügynoksége magyar helsinki bizottság vesztegetés hálapénz vallásszabadság első alkotmánykiegészítés obamacare születésszabályozás hobby lobby büntetőjog jogos védelem áldozatvédelem külkapcsolatok hatáskörmegosztás tényleges életfogytiglan új btk. szabadságvesztés lojális együttműködés végrehajtás gazdasági szankciók állampolgárság nemzetközi magánjog családi jog öröklési jog uniós polgárság alapjogi charta személyek szabad mozgása európai jog európai emberi jogi egyezmény uniós jog sérthetetlensége uniós jog autonómiája infrastruktúrához való hozzáférés versenyképesség adózás gmo-szabályozás gmo-mentesség european neighbourhood policy ukraine uk report európai szomszédságpolitika brit jelentés excessive deficit exclusionarism protectionism national courts consumer protection single market retaliation hungary european court of justice autonomy of eu legal order inviolability of eu legal order european values article 7 teu rule of law democracy reklámadó verseny szabadsága halálbüntetés schuman-nyilatkozat alapító atyák juncker bizottság energiahatékonysági irányelv energiaunió eurasian economic union dcfta european central bank german constitutional court omt görögország pénzügyi válság államcsőd likviditás menekült fal dublin iii 1951-es genfi egyezmény strasbourgi esetjog európai bíróság elnöke lenaerts hatékony jogvédelem franciaország németország értékközösség érdekközösség ügynökprobléma közbeszerzés környezetvédelmi politika áruk szabad áramlása egészségvédelem ártatlanság vélelme törökország történelmi konfliktusok uniós válságkezelés európai tanács válság szíria lengyel alkotmánybíróság jogállamiság normakontroll eljárási alkotmányosság beruházásvédelem szabályozáshoz való jog jog és irodalom erdély konferencia law in literature law as literature lengyel alkotmánybíróság lengyelország jogállamiság-védelmi mechanizmus eu klímapolitika kvótakereskedelem kiotói jegyzőkönyv adójog európai politikai pártok; pártfinanszírozás európai politikai közösség politikai pártok kohéziós politika régió székelyföld mulhaupt ingatlanadó-követelés nyilvános meghallgatás kommunikáció datafication internet platformtársadalom adókövetelés fizetésképtelenségi eljárás sokszínű európa kisebbségek sokféleség fizetésképtelenség; jogharmonizáció; csődjog; többségi demokrácia; olaszország népszavazás common commercial policy egyenlő bánásmód emberi méltóság ebh szülő nők helyzete peschka jogelmélet parlament véleménynyilvánítás szabadsága média országgyűlés sajtószabadság muršić european court of human rights dajkaterhesség egyesült királyság közigazgatási perrendtartás általános közigazgatási rendtartás egyesülési jog velencei bizottság civil felsőoktatás lex ceu közjogtudomány zaklatás szegregáció

Archívum