MTA Law Working Papers

A Jogtudományi Intézet műhelytanulmányai

Hodula Máté: Az autonóm járművek hatása a közlekedési büntetőjog fejlődésére

2021/7
A gépi meghajtású járművek történetében az elmúlt bő évszázad kiemelkedő technikai fejlődést eredményezett. Rudolf Diesel 1893-ban kapta meg a szabadalmi engedélyt a dízelmotorra. Az első, szélesebb körben elérhető autó, a Ford T-modell 1908-ban jelent meg. 109 évvel később az említett cég az önvezető autókért felelős részlegének vezetőjét nevezte ki vezérigazgatóvá, hogy fel tudják venni a versenyt az elektromos-, illetve az önvezető gépkocsik terén a legnagyobb fejlődést elérő céggel, a Teslával. A negyedik ipari forradalom során a várakozások alapján a fejlődés mértékében hatványozottan játszik közre az elektromos és az önvezető autók megjelenése és elterjedése. Az emberi vezetést részben vagy egészben nélkülöző autók képe ma még futurisztikusnak hathat, azonban több nyugati államban már részt vesznek a közlekedésben, így a tudomány számos területén vetül fel a kérdés: milyen tekintetben és mértékben okoznak változást? A tanulmány az önvezető autók megjelenésének hatását vizsgálja, különös tekintettel a büntetőjogi oldalra. Az alapprobléma a vezető fogalmának meghatározása, és a lehetséges megoldási javaslatok összehasonlítása a vonatkozó hazai szabályozás szempontjából. A jogirodalom egyelőre az önvezető autók kérdését jellemzően közigazgatási és polgári szempontból vizsgálja, ugyanakkor a büntetőjogi oldal feltérképezése is elengedhetetlen, mivel megfelelő szabályozottság híján egy vezető nélküli jármű okozta balesettel kapcsolatban egymásnak ellentmondó ítéletek születnének, így könnyen „felelősségi vákuum” alakulhat ki, amely nagymértékben csökkentené az egyébként számos előnnyel járó technológia társadalmi támogatottságát. Az önvezető autók technológiájának a problémafelvetés megértéséhez szükséges mértékben történő bemutatása után a közlekedési jog, azon belül kiemelten a közlekedési büntetőjog szemszögéből vizsgálom az önvezető autók megjelenésével előidézett változásokat, interdiszciplináris kitekintésekkel. Végül alapul véve a nemzetközi mintákat, de lege ferenda javaslatokat teszek.

Rólunk